Kleos lämnar Sverige.
Byt till Saturnus – och få ännu mer tid till juridiken.

”Är Saturnus ett äkta molnsystem?” ”Har ni dokumenthantering?” ”Går det att koppla ihop Saturnus med vårt ekonomisystem?” Tre vanliga funderingar från Kleos-kunder. Nedan finner du svar på dessa och många andra frågor.

Mer information om hur byrån får ännu mer tid till det som betalar fakturorna finns längre ner. Har du ytterligare frågor? Eller vill du boka en snabbdemo? Hör gärna av dig till info@saturnusadvokatsystem.se

Välkommen till den nya tidens advokatsystem!

Exempel på kunder

Lindahl, Fylgia, Harvest, Kaiding, Trägårdh, Bodström, Moll Wendén, Hammarskiöld, LOK Advokater, Engström & Hellman, Tiberg & Willerius, SVEA inkasso, Mäklarsamfundet, Stockholm Stads juridiska avdelning

Vanliga frågor från Kleos-kunder till Saturnus

Klicka på respektive rubrik för att läsa mer

Den finns på våra kontor i Stockholm och Malmö. Som kund till Saturnus får byrån stöd, tips och råd från oss som utvecklar systemet.

De är placerade i Sverige, för våra kunders säkerhet. Backupservrar finns på annan geografisk plats, och backuper görs varje natt. Varje kund har en egen databas.

Ja. Saturnus föddes i molnet och utvecklas i Sverige med spetsteknik. Systemet kan användas när som helst och var som helst. Saturnus Advokatsystem är en av pionjärerna i Sverige inom smarta it-lösningar för jurister. Vårt system Classic kom ut på marknaden redan 1995.

Definitivt. Saturnus är skapat i Sverige under de senaste tio åren, i samarbete med vassa och erfarna interaktionsdesigners. Det innebär genomtänkt huvudstruktur och ett modernt, användarvänligt gränssnitt som både jurister och ekonomer känner sig hemma med.

Ja. Det är enkelt att bygga på mer funktionalitet i takt med att behoven förändras. Lika smidigt är det att växla ner vid behov, exempelvis antalet användare.

Saturnus fungerar lika bra för Mac som för PC.

Vi samarbetar med exempelvis Aspia, en av Sveriges största bokföringsföringsbyråer.

Ja. Vår lösning bygger på SharePoint och Microsoft 365 och är enkel att lära sig.

Saturnus dokumenthantering organiserar, systematiserar och håller ordning på dokument, avtal, mejl samt intern och extern kommunikation. Det går snabbt att ta reda på vem som har gjort vad i ett ärende, och det är enkelt för alla på byrån att söka, spara, dela, redigera och uppdatera dokument. Dessutom går det att använda egna mallar från MS Office i mallhanteraren.

Hos oss finns inga begränsningar när det gäller filstorlek. Dokumenten lagras i Sharepoint.

Inga problem. Vi kopplar ihop byråns lösning med Saturnus.

Saturnus har färdiga kopplingar till Fortnox och Visma. Dessutom erbjuder vi en egen ekonomimodul som tilläggsfunktion. Byrån avgör om det befintliga ekonomisystemet eller Saturnus ekonomimodul ska användas.

Att den är modern och användarvänlig är en stor fördel. En annan är möjligheten att skräddarsy ekonomifunktioner efter byråns behov och önskemål. Exempel: fakturering, leverantörsfakturor och attestflöden för utlägg.

Bland Saturnus egna kopplingar kan nämnas Eurocard, Syna (upplysning) och Waya (inkasso). Lägg till det att byrån tillgång till ett stort antal andra kopplingar och samarbeten. Ett exempel är penningtvättskontroll.

Det är möjligt tack vare systemets moderna Rest-API.

Ja. Saturnus och MS Power BI analyserar, presenterar och levererar relevant information, i rätt format och till rätt medarbetare. På så sätt har partners och ledningsgrupp alltid aktuella och korrekta underlag för viktiga beslut.

Vi har en strukturerad, effektiv och väl beprövad metodik för implementering. Det ger en trygg konverteringsprocess – och därmed en smidig övergång från Kleos till Saturnus.

Ja. Vi har goda erfarenheter av tidigare migreringar från Kleos. Det är vanligt att ta med data som gäller klienter, ärenden, frister, motparter, dokument och tid från de senaste tio till tolv åren. Även arkiv kan flyttas över till Saturnus, vilket innebär att de blir sökbara. Om byrån väljer att samarbeta med Saturnus i år hinner vi flytta över er data före halvårskiftet 2026.

Systemet föddes i molnet – men det gjorde inte företaget bakom det. Saturnus Advokatsystem har 30 års erfarenhet av att utveckla it-stöd för advokatbyråer och andra juridiska verksamheter. Vårt system Classic var en av pionjärerna på den svenska marknaden. Det långvariga samarbetet med stora, medelstora och mindre advokatbyråer i Sverige ledde till en kort startsträcka när vi utvecklade Saturnus.

Samma specialister som tog fram advokatsystemet Classic och ekonomisystemen XOR Compact och PX Control. Rexor AB, Saturnus Advokatsystems moderbolag, är en prisbelönad snabbväxare med högsta kreditvärdighet.

Rexor är affärssystemet för konsulter. På kundlistan finns bland andra Sigma, Bengt Dahlgren, Modelon, Ekan Management och Arkitekterna Krook & Tjäder. Saturnus Advokatsystem finns i Stockholm och Malmö.

Advokater och konsulter har mycket gemensamt. Ett exempel är att de säljer kunskap i form av tid. Denna och flera andra likheter skapar förutsättningar för korsbefruktning mellan Saturnus och Rexor. En uppskattad funktion eller lösning i det ena systemet kan enkelt flyttas över till det andra. Det sparar tid och pengar för kunderna. Tryggheten är en annan fördel. En stark och lönsam företagsgrupp säkerställer att Rexor och Saturnus finns kvar på marknaden även i morgon.

Lindahl, Fylgia, Harvest, Kaiding, Trägårdh, Bodström, Moll Wendén, Hammarskiöld, LOK Advokater, Engström & Hellman, Tiberg & Willerius, SVEA inkasso, Mäklarsamfundet, Stockholm Stads juridiska avdelning.

Varför välja Saturnus?
Här är sju starka skäl

Saturnus föddes i molnet. Det innebär prestanda och utformning i toppklass, liksom garanterad tillgänglighet på 99,6 procent. Byrån abonnerar på Saturnus. Därmed behövs varken servrar eller annan teknik lokalt, vilket ökar säkerheten och minskar driftkostnaderna. Och alla hos er har alltid den senaste versionen.

Saturnus är ett komplett advokatsystem. Du och kollegerna väljer mellan ett stort antal funktioner och kopplingar – från tid, fakturering och ekonomi till konkursredovisning, dokumenthantering och digitalt beslutsstöd. Förändras behoven är det enkelt att bygga på med mer funktionalitet. Slimmat advokatsystem eller extra allt? Byrån avgör.

I Saturnus redovisas tid, utlägg och reseräkningar på enklast möjliga sätt. Lika smidig är fakturaprocessen. Det är möjligt tack vare en kraftfull flödesmotor. Använd standardflöden eller skräddarsy efter egna önskemål. Dra nytta av färdiga mallar för fakturor och kostnadsräkningar. Klientmedel, delade fakturor, arvode Pro rata, eller fördelat per medarbetare. Det är några exempel på hur Saturnus bidrar till effektiv fakturering.

Saturnus inbyggda robot älskar att sätta tänderna i tråkiga och tidsödande arbetsuppgifter. Den talar om vad du behöver göra, berättar när en uppgift är klar, påminner om du råkar glömma något – och håller dig uppdaterad via mejl eller avisering. Allt sker automatiskt. Lägg till det att roboten automatiskt hämtar och lämnar betalningar hos banken.

Saturnus dokumenthantering PDS organiserar, systematiserar och håller ordning på dokument, avtal, mejl samt intern och extern kommunikation. Det går snabbt att ta reda på vem som har gjort vad i ett ärende, och det är smidigt för alla på byrån att söka, spara, dela, redigera och uppdatera dokument. Tjänsten bygger på SharePoint och Microsoft 365 och är enkel att lära sig. Dessutom går det att använda egna mallar från Microsoft Office i mallhanteraren. Har byrån redan ett dokumentsystem? Då kopplar vi ihop det med Saturnus.

Med Saturnus integrerade konkursredovisning är allt material samlat på ett och samma ställe: tidrapporter för specifika aktiviteter, huvudbok och resultatrapport per förmånsrätt. Det skapar överblick och sparar tid för förvaltare, jurister och administratörer. Mallhantering för ärenden gör det enkelt att skapa konkursärenden med egna aktiviteter och behörigheter. Det går även att hantera förmånsrätter på kontonivå eller via olika resultatenheter. Automatiska frister som skapas via mallhanteraren kan kompletteras med egna datum. Andra fördelar är tidrapportering för specifika aktiviteter samt tillgång till både standardrapporter och specifika rapporter.

Saturnus och MS Power BI analyserar, presenterar och levererar relevant information, i rätt format och till rätt medarbetare. På så sätt har partners och ledningsgrupp alltid aktuella och korrekta underlag för viktiga beslut.

Vill du veta mer om hur byrån får mer tid till juridiken? Boka en snabbdemo.

Eller kontakta oss på info@saturnusadvokatystem.se.

Saturnus på 15 sekunder

Saturnus är den nya tidens advokatsystem. Varje fönster, funktion och rutin är skapad för att passa advokatbyråers och juridiska verksamheters behov på 2020-talet. Saturnus föddes i molnet och utvecklas i Sverige med spetsteknik. Systemet är komplett och helintegrerat. Din byrå väljer vilka moduler som ska användas: tid, ärende, bokföring, reskontra, konkursredovisning, dokumenthantering och MS Power BI. Saturnus Advokatsystem har 30 års erfarenhet av it-stöd för juridiska verksamheter. Vi finns i Stockholm och Malmö och ingår i Rexorgruppen.

”Saturnus är lättarbetat
och stöder vår verksamhet.
Vi använder systemet från tid till huvudbok.”

Björn Wendleby, advokat och Founding Partner, Harvest